Waikato

31 oktober 2018 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Na een lange rit komen we aan bij Thames, aan het begin van het Coromandel schiereiland.  Hier even de benen gestrekt en lekker bij een speeltuintje gespeeld om vervolgens de laatste 60km naar Coromandel town te rijden: een prachtige rit over een slingerweg strak langs het strand en de zee met mooi uitzicht op de Golf van Hauraki. Gezien het feit dat de kronkelweg hier en daar best smal is, is het best spannend. Maar ook hier geldt: ooooh, wat is het hier mooi!

We komen in Coromandel Town aan en kunnen gelijk heerlijk op t gras buitenspelen, buiten eten en genieten van de zonsondergang. We blijven 1 nachtje, morgen steken we het schiereiland over naar de oostkust, richting Whitianga, Flaxmill en Hahei.

In Coromandel rijden we in het Driving Creek Range treintje door het oerwoud en komen boven op een berg uit met echt weer supermooi uitzicht over de diverse baaitjes en eilanden. Gelukkig schijnt de zon: fijn voor ons & de foto’s.

Driving Creek Railways is gebouwd door een fervent pottenbakker om goede klei makkelijk uit de bergen naar beneden te krijgen. En dat werd een een beetje uit de handgelopen spoorlijn. Erg leuk en mooi gemaakt.

Volgende stop is Whitianga: boodschappen inslaan en door naar Flaxmill om vanuit daar Cooks Beach, Hahei en Cathedral Cove te bezoeken.

De camping in Flaxmill is echt super: prachtige hypermoderne faciliteiten, professionele keuken en genoeg ruimte om naar hartelust buiten te spelen.

De volgende dag is het weer in de ochtend minder, grijs en grauw, wat regen en wind. Ongehinderd hierdoor verkennen we de baai waar de eerste polynesiërs aan land kwamen rond het jaar 1000 & waar ook zo’n 750 jaar later Cook voor het eerst aan land kwam en dit land voor het engelse rijk claimde. Behalve 2 plaquetes herinnert niet al te veel op deze plek aan deze gedenkwaardige momenten. Maar wetende dat deze baaitjes rond die tijd er niet veel anders uit zullen hebben gezien -behalve de bebouwing- geeft het toch wat bijzonders.

Door naar Hahei aan de Pacific Ocean. Prachtig wit strand, mooooi blauw water... tja, wordt misschien wat saai zo ;-). Wij krijgen er in ieder geval geen genoeg van!

Helaas halen we onze 2 moppies het niet om helemaal naar Cathedral Cove te lopen, maar we doen toch nog een interessante wandeling door oerwoud en langs de kust met wederom een prachtig uitzicht. New Zealand is Scenic Lookout all over!

Tijdens het vervolg van onze rit weer van het Coromandel schiereiland af horen we ineens vanuit achterin de camper een gezellig zingende Caspar. Hij zingt keihard ”LalalaLeiden, LalalaLeiden, Stad waar ik nooit meer weg wil gaan...”, van Jochem Myjer. Heerlijk zo’n moment!!

We zijn op doortocht richting Rotorua en zijn opzoek naar een fijne camping. De app Campermate (fantastische app!!!) wijst ons als een ware ‘ster van Bethlehem’ de weg naar Fernland spa camping, in Bethlehem :-). Een uurtje rijden van Rotorua.

En bij aankomst is er nog plek & we kunnen meteen gaan zwemmen in het thermale buitenbad. Fantastisch! Een welkome verrassing na zo’n 4 uur rijden. De volgende dag is het stralend weer en we genieten nóg een keer van de spa & het heerlijke zwembad. We vertrekken iets later naar Rotorua en hierdoor passen we onze plannen aan, hetgeen later zal blijken dat het best jammer was...

Rotorua is het geothermale centrum van Noordereiland en ligt in de caldera (vulkaan krater rand) van Rotorua. Hierdoor zijn er veel geisers, modderpoelen etc, en dat levert een mega toeristenindustrie op! Hetgeen resulteert in busladingen vol aziaten...

Onze eerste stop is Te Puia, met de hoogste geiser (50mtr?) van NZ, de Pohutu geiser. Omgeven door allerlei stinkende modderpoeltjes & silica-terrassen zien we het natuurgeweld een keer of 2 afgaan. Prachtig en indrukwekkend!

Caspar vindt de stank hier maar niks. Rotorua = rotte eieren lucht. Er hangt zo’n geur alsof er iemand op school een stinkbommetje bij scheikunde heeft af laten gaan (HS) :-(.

Ook indrukwekkend zijn de aziaten die zo’n gezin als ons ‘interessant’ vinden. Met name Sophia in de rugdrager op Enar’s rug staat garant voor oe’s & ah’s en fotos... Vinden we allemaal niet zo top. Het voelt weer een beetje als toen ik 23 jaar geleden in Japan woonde en westerlingen in sommige delen van Japan ook nog ‘bijzonder’ waren... bizar.

We hebben hier in Te Puia in het gitzwarte nachtverblijf ook nog een Kiwi gezien! Onder het enorm vage schijnsel van n rode lamp kon je de kiwi zien graven en eten. Alsof het zijn natuurlijke habitat is. Prachtig! Interessant om alles gezien te hebben, maar wij zijn blij weer de frissere lucht op te kunnen zoeken. We rijden richting het vliegveld, op weg naar Whakatane, als we bordjes zien staan ‘Royal visit’ met een pijl die aangeeft waar je naartoe moet. Bij het 2e bordje valt t kwartje! Het zal toch niet zo zijn dat....!?!? Ja ja, echt waar!! H&M zijn in Rotorua,... op dezelfde dag als wij!! H&M, die zweedse kledingwinkel...,?!?!? Nee joh, Harry & Meghan. De britse royals!

Nou, weet je nog, we bleven vanochtend in Bethlehem wat langer in het thermale bad... dus we besloten ons programma aan te passen en niet naar de Red Wood forest te gaan.... hadden we dat wel gedaan, hadden we hen vast tegengekomen :-) !

We zijn opweg naar Whakatane aan de kust, meer daarover in het volgende blog!

Daaaaaaaaag!

(ps: fotos worden enigszins gehusseld in de fotomap geplaatst... geen idee waarom. Er zijn weer genoeg nieuwe fotos bij ;-) )

1. Robert:
    1 november 2018
    De moeite waard, wij genieten samen met jullie. Groetjes aan Caspar en Sophia.
  2. Viona:
    4 november 2018
    Geweldig! Genieten 😘
  3. Ingrid Mangelsdorf:
    20 november 2018
    Weer een fantastisch verslag met leuke en mooie fotoos. Geweldig hoor