Vietri sul Mare - relaxte plek aan de hectische Amalfikust

18 augustus 2023 - Vietri sul Mare, Italië

IMG_7850IMG_7855IMG_7862IMG_7875IMG_7887IMG_7898IMG_7918IMG_7921IMG_7922IMG_7925IMG_7927IMG_7932IMG_7939IMG_7947IMG_7951IMG_7953IMG_7955IMG_7962IMG_7961IMG_7974IMG_7980IMG_7983IMG_8001IMG_8005IMG_8034IMG_4394IMG_8045IMG_8055

IMG_8060

IMG_8067

IMG_8056IMG_4410

IMG_8070IMG_8073

IMG_4415

IMG_8087IMG_8092IMG_8239IMG_8240IMG_8257IMG_8259IMG_8266IMG_8275IMG_8282IMG_8286IMG_8296IMG_8326IMG_8336IMG_8350IMG_8371IMG_8387IMG_8388IMG_8408IMG_8410IMG_8414IMG_8420IMG_8429IMG_8428IMG_8433IMG_8440IMG_8434IMG_8444IMG_8446IMG_8451IMG_8454IMG_8463IMG_8466IMG_8476IMG_8480IMG_8483

Terwijl we vanuit Puglia Italië doorkruisen, van de Adriatische kust naar de Middellandse Zeekust, valt een aantal dingen ons op 🤔:

* Italië is mooi groen overal, fijn om te zien!
* Auto rijden en de Italiaanse wegen zijn wel een aandachtspuntje, laat staan de italianen zelf. Italianen rijden bij een 3baansweg bij voorkeur in het midden 😳, links & rechts wordt ingehaald, bewegwijzering en aansluitingen van wegen op elkaar zijn soms onbegrijpelijk. Lang leve de rotonde, we doen nog een rondje!

* EN tip; Google Maps houdt GEEN rekening met HELE smalle straatjes. Gelukkig hebben we dat laatste zelf niet ervaren; we waren erg blij dat we naar Napels met de trein zijn gegaan…! Vooral  opgelucht toen wij een toerist helaas wèl zagen ploeteren met zijn auto in de megasmalle en volle straatjes van de Napolitaanse Quartieri Spagnoli 😳 .
* Zelfs de locale carabinieri rijdt hier in mini-fiats vanwege smalle straatjes in plaatsen zoals Vietri sul Mare 😂.

* Auto rijden en tegelijkertijd op de telefoon kijken is hier héél normaal 😵‍💫.

* Héél soms is het toch óók alsof je het land voor jezelf hebt ❤️.

* De Fiat Panda is hier nog steeds megapopulair en superhandig voor kleine straatjes of om de steile Vesuvius op te rijden! Briljant die kleine wagentjes 💪🏻💪🏻💪🏻

Het verblijf in Vietri was ècht super; klein dorpje aan zee, prachtige uitzichten op de Amalfikust en prima uitvalsbasis om naar Pompei, Vesuvius en Napels te gaan. De bekende dorpjes van de Amalfikust zoals Amalfi en Positano hebben we overgeslagen, te druk. Wel hebben we Minori en Maiori gezien; prachtige kleine dorpjes gevangen tussen de bergjes en de zee hier. Heel mooi!

* Pompei & Vesuvius

Wat onwijs gaaf om hier nu eíndelijk naar toe te kunnen. Al sinds mijn spreekbeurt toen ik 9 was en vol enthousiasme over de Vesuvius en Pompei vertelde aan mijn klas wilde ik het heel graag met eigen ogen zien. Pompei heeft zich van 79 n C tot eind 1780 schuil gehouden onder zo’n 10 meter dikke aslaag. Wow! De tijd heeft er letterlijk stil gestaan. Onze gids Alfonso vertelt vol enthousiaste over alle zaken die voor ons nu zo van zelfsprekend zijn, die door de italianen in het Romeinse Rijk zijn uitgevonden zoals stoepen, aquaducten, verhoogde zebrapaden “… zodat de sandalen en toga’s niet nat werden bij het oversteken “. En uiteraard ook nog veel woorden die vanuit het latijn / italiaans onze hedendaagse engelse taal in zijn geslopen zoals Itinerarium / Itinerary, municipality .

De ramp die zich op 24 augustus 79 n C heeft afgespeeld heeft een bevolking verwond of gedood, ook dat is zichtbaar in de lichamen die door het puimsteen en as razendsnel bedekt zijn en diverse mensen in hun vlucht en doodsnood heeft verstilt. Bijzonder….

Pompei hebben we relatief vroeg bezocht vanwege de hitte, maar ondanks dat zijn we al na 2 uur gestopt; te heet! En Pompei is zoooo groot, daar kan je dagen rondlopen. Dus, tijd voor verkoeling, heerlijke lunch en daarna een fantastisch ijsje!

De Vesuvius gaan we ook vroeg beklimmen; een maand van te voren kan je kaartjes voor het Vesuvio National Park kopen en we  zijn blij dat we dat hebben gedaan. Ook hier brand de koperen ploert onverminderd hard😕😵‍💫☀️. Om live op een slapende vulkaan te staan blijft fantastisch en soms ook wel een beetje spannend. Sophia is er al dagen mee Bezig; ik wil niet naar de vulkaan, kan hij weer uitbarsten, hoe vaak barst hij uit, …. Gelukkig is ze toch mee gegaan en vertelde de gids dat momenteel het veiligheidsniveau op groen staat. Dat stelde Sophia wèl gerust, dus we konden weer verder….. We hebben maar even niet verteld dat het naastgelegen Campi Flighrei momenteel wel actiever is en het veiligheidsniveau op oranje staat😳. Als Vesuvio en / of Campi Flighrei actief worden moeten er zo’n 4-5 miljoen mensen geëvacueerd worden. Doordat er zoveel mensen dicht bij deze vulkanen wonen is dit het meest gemonitorde gebied qua vulkanen ter wereld.

Maar dat houdt ons niet tegen; we klimmen naar boven, trotseren oude lavastromen, genieten van de vulkaankrater en caldera en het prachtige uitzicht over de Baai van Napels en de omgeving . Mooi!
Hierna weer heerlijk eten en als beloning op het eind; een mega-ijsje bij Eco del Mare in ons dorpje.

Na 2 dagen met activiteiten is het weer tijd voor chillen op het strand. Gelukkig zijn we er vroeg en zijn de golven een flink stuk minder. Heerlijk!

* Napels

Wat een uitkomst; met de trein vanuit ons dorp direct in Napels uit komen 👍🏻. We gaan op zoek naar de wijk waar de aanbidding voor Maradona uniek en extreem is en we willen graag in DE stad van de pizza een pizzaatje eten. Alles is gelukt!

We hebben de sfeer geproeft bij de smalle steegjes rondom Maradona’s gedenkplek & óók heerlijke pizza gegeten. Die pizza’s zijn hier ècht heerlijk en kosten ook nog eens 3x niks! Fantastisch!

We struinen nog wat rond door Napels en gaan einde dag weer retour naar Vietri sul Mare.

* Wandeling van Maiori naar Minori

De Amalfikust is prachtig gevuld met allerlei kleine dorpjes die er uit zien alsof ze tegen de berg aan geschilderd zijn; prachtig! En er gaat ook een mooie kustweg, maar erg druk en smal, dus we kiezen er voor om een stukje van de kust te verkennen met de boot, een soort bus service langs de diverse kleine pittoreske dorpjes. Heerlijk om even op het water te zijn! Amalfi en Positano zijn zó druk momenteel dat we die overslaan en kiezen voor een minder bekend deel; we wandelen een pad van Maiori naar Minori; Sentieri dei Limone. 3,5kilometer van het ene naar het andere dorpje met veel hoogtemeters, maar tussen de prachtige citroenenplantages. Onderweg bieden lokalen een glaasje limonade (limone 😉) of een heerlijk glaasje huisgemaakte granita (soort slush puppy)! Fantastisch! Aanrader als je hier in de buurt bent. De wandeling is prachtig en een mooie ervaring. We sluiten in Minori af met een top lunch en diner en einde dag is het alweer tijd om de koffers te pakken voor onze laatste stek in Italië; Agriturismo Montalbino in de Toscane op een half uurtje van Florence ☀️….

1. Robert:
    18 augustus 2023
    Mooi. Jammer geen 6 maanden vakantie meer. Autorijden aan de telefoon. U telling me
  2. Carla van oostrum:
    19 augustus 2023
    Het is weer een prachtig verhaal ik heb er van genoten!Een reis om nooit te vergeten zo verschillend!En nu veilig naar huis🚗🚗🚗🚗🙋🏻‍♀️🍀