Puglia - je hebt ons hart gestolen ❤️

12 augustus 2023 - Locorotondo, Italië

IMG_7461IMG_7453IMG_7436IMG_7449IMG_7469IMG_7478IMG_7520IMG_7521IMG_7527IMG_7526IMG_7528IMG_7522IMG_7483IMG_7480IMG_7491IMG_7534IMG_7538IMG_7539IMG_4209IMG_7546IMG_7549IMG_4214IMG_7557IMG_7555IMG_7563IMG_7566IMG_7599IMG_7600IMG_7607IMG_7624IMG_7610IMG_4246IMG_4243IMG_7631IMG_7649IMG_4267IMG_7660IMG_4264IMG_7645IMG_7643IMG_7640IMG_7675IMG_7674IMG_7579

Het heeft even geduurt voor een nieuwe blog, maar daar zijn we weer….
Na een heerlijke week in Rome met héél veel indrukken hebben we Rome verlaten en hebben we de laars doorkruist naar de regio in de hak van Italië; Puglia.
Wat een mooie en relaxte regio!!
Echt een aanrader als je eens rustig een relatief authentiek Italië wilt treffen. De mensen zijn er gezellig en vriendelijk, het eten is er héérlijk en de dorpjes lievelijk en fotogeniek.

We verblijven in een klein authentiek huisje, van alle gemakken voorzien, op een terrein met originele Trulli; lokale huisjes (sinds 1500) die zeer typisch zijn voor deze streek Valle d’Itria in Locorotondo.
De dorpjes Ostuni, Cisternino, Locorotondo en Alberobello zijn allen schilderachtig mooi en kenmerken zich door kleine, witte, smalle straatjes. Heerlijk om hier ‘s ochtends vroeg of om zo ‘s avonds rond te struinen, op zoek naar heerlijke gelati of gewoon de fijne sfeer ervaren.
Vooral Ostruni, Cisternino en Locorotondo bevielen ons prima. Alberobello is echt uniek en staat op de Unesco werelderfgoedlijst. De straten van Trulli’s zijn erg leuk om te zien, maar voor Pugliaanse begrippen qua toeristen wel eeeerrrruuuggg druk. Dus na 1 uurtje rondstruinen en 1 uurtje heeeeeerlijk lunchen zijn we er weer vandoor gegaan. Iets te druk. En gelukkig hebben wij onze eigen Trulli 😂.

Op een half uurtje rijden van ons huisje ligt de Grotto Castellana; en MEGAgrote grot en gangencomplex met prachtige stalagmieten stalactieten. En vóórdat we de grot in gingen was er nog een klein planetarium, dus tja, daar moesten we natuurlijk even in 🤩🤩🤣… De grot was echt heel bijzonder om te zien!! Een wandeling met italiaanse gids - 2 woorden van verstaan 😕- van twee uur bracht ons door het kilometers lange complex. Het was er heerlijk koel, een constante 16 graden..  Goed voorbereid gingen we de grot jn, incl camera met groothoeklens,… maar helaas… we mochten er niet in fotograferen….. Why?? Gemiste kans voor de grot want het is echt gaaf om te zien!

Na de wandeling zijn we heerlijk naar Polignano a Mare gereden einde dag om daar een klein bijzonder strandje te bekijken en even een hapje te eten.

Oók Polignano is zo’n prachtig lievelijk dorpje, witte smalle straatjes! Mooi om te zien! Je zou denken; “als die kleine plaatsjea met smalle witte steegjes, als je er 1 hebt gezien heb je ze allemaal gezien….” Nee hoor, toch niet. Alles heeft toch een andere setting en sfeer. Alle hier genoemde plaatsjes zijn echt leuk ❤️🤩👍🏻🇮🇹., maar wel klein 😉.

Op de terugweg van Polignano a Mare naar Locorotondo werden we nog getrakteerd op een práchtige supermaan,… blijft bijzonder om te zien!

Binnenkort nog meer over Puglia en daarna de Amalfikust, Napels, Pompei & Vesuvius; óók leuk 🙂

1. Ingrid Mangelsdorf:
    12 augustus 2023
    Ziet er allemaal relaxt en pittoresk, lieflijk uit 😍
  2. Carla van oostrum:
    15 augustus 2023
    Leuk om te lezen allemaal ik reis echt met jullie mee!Italie is een prachtig land👌🙋🏻‍♀️🥰