Moeder Natuur & de 4Ws....

3 november 2018 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Moeder Natuur & de 4Ws....

Na de heerlijke dag in Rotorua rijden we anderhalf uur naar de kust; naar Whakatane (W1). Vanuit deze plek vertrekt de boot naar White Island (W2); een actieve vulkaan in de Bay of Plenty die ik héél graag wil bezoeken. Gezien de gasmaskers en andere veiligheidsmaatregelen is dit geen trip om met de kinderen te doen. Dus ik ga alleen..... Nou ja, ik zou alleen gaan, want helaas gooit Moeder Natuur flink roet in het eten; de trip wordt geannuleerd vanwege te heftig rotweer dat verwacht wordt. Met windkracht 5 wordt niet uit gevaren. Helaas gaat mijn lang gekoesterde droom niet door. Heel erg jammer!

Teleurgesteld rijden we na een overnachting in Whakatane dan terug via Whakapapa (W3) in Tongariro National Park richting het zuiden; er zit wat ruimte in het ‘schema’ nu de White Island tour uitviel.

We maken nog een tussenstop bij een natuurpark met allerlei geisers en silica-terrassen in alle schakeringen van de regenboog & de enorme Huka falls alvorens we naar Tongariro NP doorrijden. Wat een prachtige rit naar deze ruige hoogvlakte. We krijgen letterlijk “4 seasons in one day” (van Crowded House; NZ band) voor onze kiezen, maar boven op de berg is het na een ienieminie beetje sneeuw toch weer helder & zonnig,.... en héél koud. Net wintersport zeg maar...! Na een warm bad & douche op de camping liggen we vroeg in bed met extra lagen kleding aan. Want het is hier 0 graden!

De nacht is ronduit naar; extreem koud met storm.... de kids merken er niets van, maar ik knijp m toch wel even bovenop deze berg, midden in de nacht, in de storm.... Maar we worden wakker met het prachtige uitzicht op een prachtige Mt Ngauruhoe, mt Doom uit de Lord of the Rings - trilogie (Frodo gooide in deze berg de ring). Strak blauwe lucht, zon, besneeuwde bergtoppen en een buitenaards landschap. Whakapapa heeft zich aardig geroerd vannacht, maar het is super de moeite waard geweest! Hoe gaaf dit landschap!! We besluiten nog een korte ‘walk’ te doen met de kids. Sophia gaat onder luid protest in de rugdrager en Caspar stribbelt ook wat tegen, maar ook zij lijken toch onder de indruk te zijn van de enorme wijdse vergezichten en de bergen, en wandelen alsnog stug door.

En dan op naar Wellington, het zuiden van Noordereiland, de hoofdstad van Nieuw Zeeland, en (W4). De weg er naartoe is lang, maar prachtig alhoewel je wel het e.e.a. ziet veranderen qua natuur. De laatste kilometers richting Wellington zijn wat saai en ook slaat het weer flink om. We hadden besloten om een nachtje in een hotel te slapen; even bijtanken qua luxe, warmte & wifi. We kunnen de camper in het centrum echt pal voor het hotel kwijt; handig!!

Na een heerlijke nacht worden we wakker in windy & rainy Welly (Wellington).... tjeemig, wat een natuurgeweld... zo ga ik de oversteek morgen naar Zuidereiland écht niet maken; windkracht 7/8!!!

We brengen een heerlijke dag door in het Te Papa museum en leren alles over NZ :-). Gelukkig zijn ze hier erg ingespeeld op kinderen dus overal speelhoekjes & coffee corners. Heerlijk toeven op zo’n regenachtige dag!

Wanneer het wat opklaart lopen we nog even naar de Kathmandu, de locale outdoor-winkel om voor zuidereiland nog een aantal goede basics in te slaan. Wij zijn klaar voor zuidereiland. Nu maar hopen dat het een rustige overtocht wordt. De Cook Straits is berucht vanwege het weer....

De 4Ws zijn ons minder goed gezind geweest deze 2 dagen, maar voor nu zien de vooruitzichten er goed uit ... :-)

Binnenkort meer daar over...

Ciao!

4 november 2018
    Prachtig. Krijgen er zin in. Alsnog gefeliciteerd met oma Carla grt
  3. Carla van oostrum:
    5 november 2018
    Hier oma Carla wat spectaculair weer en het kan daar behoorlijk spoken!Mooi is het wel !!
  4. Brigitte:
    5 november 2018
    Prachtverhaal weer! Wat een belevenis zeg... Superleuk om het te volgen :)
    Groetjes!
  5. Maike:
    6 november 2018
    Zoooooo ik ben weer helemaal bijgelezen Clau!! Ik liep wat achter, maar ik ben weer up to date hoor!! Mooi mooi die avonturen. Zit ik hier maar saai achter mijn laptopje, gelukkig wel met een zonnetje op de achtergrond en zachte temperature buiten! Enjoy en ik kijk uit naar het vlg verhaal! XXX
  6. Ingrid Mangelsdorf:
    20 november 2018
    Wat jammer dat je trip naar White Island (W2); een actieve vulkaan in de Bay of Plenty niet door kon gaan Claudia, maar al het andere moois maakt het wel weer een beetje goed toch en wat een wisselingen van het weer maken jullie mee, heeft toch ook zijn charme
  7. Ingrid Mangelsdorf:
    20 november 2018
    Ik was weer even mee op reis met jullie . Zo leuk om jullie verslagen te lezen, ben er nu echt voor gaan zitten