Kaikoura en de walvis (w5) ...

8 november 2018 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

Zo, wat viel die bootrit 100% mee! Gelukkig was het stralende weer dus de 3 uur durende overtocht over de beruchte Cook Straits was een fluitje van een cent! We hadden een kleine cabin geboekt aan boord van de Kaitaki, dus Sophia heeft heerlijk slapend de tocht volbracht & Caspar heeft bijna 1.5uur in het indoorspeeltuintje doorgebravht; iedereen happy!

En ook hier op Zuidereiland geldt; tjonge, wat is het hier mooi! Wel een ander type eiland, dus andere looks qua planten en bergen. Maar ook heel mooi.

De weersvooruitzichten voor onze oorspronkelijke route zijn niet zo gunstig, dus Enar wil de route omdraaien; we starten bij de oostkust en rijden de zelfde route, maar dan in tegengestelde richting. Briljant idee tot nu toe! Prachtig weer op de route en in Kaikoura! Hier blijven we 2 dagen, ... echt even niets doen behalve genieten van t weer en de rust. Enar & Caspar gaan met een boot mee om walvissen te gaan zien, maar zien helaas alleen dolfijnen, zeeleeuwen & albatrossen. De walvissen (w5) waren foetsie, terwijl het toch “all season” walvisseizoen hier is. Jammer!

Na genoeg energie weer te hebben opgedaan in Kaikoura gaan we naar mijn 2e ‘droomplek’. Het international dark sky reserve in de MacKenzie regio. Het grootste donkere gebied s nachts van het zuidelijk halfrond, met op diverse locaties sterrenwachten en de mogelijkheid om te gaan ‘star gazing’ s nachts bij de mt John Observatory bij Lake Tekapo. De timing is perfect (dankzij Enar:-) ); er is geen maan tussen 5&10-11 en als wij hier zijn op 6&7-11 is het prachtig weer met heldere nachten!

Alles valt op zijn plaats! Prachtige sterenhemel gezien en samen met een astrofotograaf fotos kunnen maken. Happy!!

De volgende dag weer naar de observatory, maar dan vanwege de heerlijke koffie & taartjes en het fenomenale uitzicht. Hier vieren we Caspar’s en Enar’s verjaardag! (Een dagje vroeger want 8-11 zitten we de hele dag in de camper onderweg naar Te Anau) Kaarsje op het taartje & hiephiephoera!! Wat een locatie om dit te mogen vieren. Mooi!!

We rijden via Lake Pukaki richting mount Cook village. Het blauw van Lake Pukaki is zooooo enorm azuurblauw, ongelovelijk! Het meer is gevuld met glestjerwater van de diverse gletsjers daar en er komt een bepaald mineraal mee het water in dat het meer zooooo blauw maakt. Ook al zo mooi. Qua fotografie is hier elke hoek, bocht wel iets te fotograferen. Prachtig! Alleen lukt dat niet echt goed met 2 kleine kids erbij. Dus we doen wat kan qua fotos en ooooooit komen we hier gewoon terug om het e e a rustig te kunnen fotograferen ;-) .

Helaas zijn we niet bij Mt Cook village aangekomen; het weer daar was te slecht om een wandeling op de HookerValley track te kunnen maken... jammer! Maar er komt nog een kans om mt Cook te zien vanaf de Fox & Frans Josef gletsjer heli-ride.... als het weer het toelaat.... zoals bij alles hier.

De komende dagen staat veel moois in de planning maar ook een wat rustiger reistempo,... alhoewel t nu ook al wel superrelaxt is :-)!! Bijna al 4 weken op pad, nog 3 te gaan!

(ps; paar fotos al in de nieuwe map Zuidereiland. De panorama fotos volgen later... de wifi kan t weer ff niet aan 🤪)

1. Henk, Marieke & julia:
    8 november 2018
    Wat leuk om jullie reis zo te volgen en veel bekende plekken te zien van onze reis nu precies een jaar geleden. Veel plezier nog!
  2. Ingrid Mangelsdorf:
    Ook nog de hartelijke felicitaties voor de jarigen. Hieperdepiep Hoera
  3. Monique Heeringa:
    8 november 2018
    Hieperdepiep hoera! Veel liefs Enar en Caspar. Gr Monique en Roel. We genieten van jullie reisverslag. Many thx. 👍❤️
  4. Brigitte:
    9 november 2018
    Happy Birthday’s! 🎈🎈 En wat een fantastisch verslag weer en mooie foto’s! Geniet maar!!
  5. Carla van oostrum:
    9 november 2018
    Wat een mooie tocht weer en leuk van die dolfijnen voor Caspar en Enar😂👍🎈