Queenstown, spandex & burgers...

14 november 2018 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Hallo Queenstown! Wat een bijzondere plek! Een druk klein stadje aan prachtig meer Wakatipu. Iets valt meteen op; heeeeel veel mensen lopen hier in spandex. Je kent ze wel; die sportieve strakke broeken (lycra/legging) die je aan doet om hard te lopen enzo. Ja, om te sporten. Maar hier is dit dus gewoon een normaal kledingstuk dat je gerust de hele dag draagt... Dat is niet gek, dat is bijzonder zeggen we dan maar... want het zijn dus echt niet alleen de jonge hippe sportieverts die er zo bij lopen. Nee, ook de wanna-be sporty’s.... Zou dit ook in NL de nieuwe mode worden???

Goed, we laten onze verbazing voor wat het is en gaan, aangezien het prima weer is (pluk de dag! Je bent in NZ en je weet nooit wat het weer over 3 uur doet.. dus..!), met de gondel de berg op voor de scenic lookout (ja, daar is t ie weer) over Queenstown. Een prachtig uitzicht over het meer, de stad en de versbesneeuwde bergtoppen. En, hier boven op de berg kun je ook (sportieverts die we zijn) kartend, sleeënd de berg af. Enar & Caspar gaan samen en hebben het super naar hun zin!

We bezoeken ook nog het Kiwi & Bird sanctuary. Leuk & mooi! Caspar vond met name de cijferspeurtocht en headset met de audiotour leuk. Of hij vogels gezien heeft...?!?! ;-)

We zijn 2 dagen in Qtown gebleven en laten ons weer leiden door het weer. Volgende halte; Het meer van Wanaka als tussenstop naar de Fox & Franz Josef gletsjers aan de ruige westkust.

Maar we verlaten Qtown niet voordat Enar een megahamburger heeft gegeten van Fergburger... een hype dingetje hier... we wisten er niks van totdat je 2 dagen achter elkaar op de meest idiote tijden megarijen voor deze winkel ziet... en het was het waard, die Bulls-Eye hamburger, 300 gram puur genot aldus Enar!

De route naar Wanaka via de Crown Range (hoge bergpassen) is ronduit mooi. Overal waar je hier kijkt blijft de pracht verbazen.... deze beelden goed in ons geheugen prenten. Mooi om aan terug te denken op saaie grijze dagen in de file of op werk ;-). Ook valt het op dat je hier ècht afgelegen zit. Hier en daar een huis, soms een nederzetting, maar verder niets, niemand. Soms wat koeien en schapen. Nou ja, wel héél véél schapen!

Het meer van Wanaka is mooi en mn bekend vanwege de Lonely tree. Een eenzaam boompje in het meer dat veel bekijks trekt. Leuk om te fotograferen. Verder relaxen we hier en gaan we naar Puzzling World; leuk ontspannen in 25 graden een buitendolhof trachten op te lossen! Erg leuk, maar toch de korte route gekozen naar de optische illusies en puzzles.

Voor vertrek toch nog even ook met de drone gevlogen bij het meer voor wat beelden van bovenaf. En toen we relaxt met de cappuccino in de ene hand en camera in de andere hand aan t fotograferen & filmen waren was ineens de drone van slag en begon zijn eigen vluchtroute. Drone gone wild of gehackt? Niet echt handig bij het strand met mensen en de weg aan de andere kant. Gelukkig was dit snel hersteld en kon de drone snel weer veilig landen. Zooooo.... pfew! De beelden kunnen we in NL bekijken.

Het vliegen met drones wordt in NZ steeds meer verboden, zeker in toeristische plaatsen & gebieden. Heel goed, want we komen véél mensen met drones tegen!

De weg van Wanaka naar Fox glacier gaat via Mt Aspiring National Park en de Haast pass. Een lange route van enorme schoonheid! We doen er lang over, zowel door de diverse scenic lookouts, maar ook door de vele wegwerkzaamheden. Alternatieve routes zijn er gewoonweg niet, dus geduld trachten te behouden. De omgeving is prachtig, dus hier & daar wachten is geen straf.

We maken een korte wandeling naar de Blue Pools; prachtige zijtakken van rivieren met superhelder blauw glestjerwater. Prachtige route door het oerwoud heen!

We komen einde dag veilig aan in Fox Glacier. Het weer is goed. De ruige west kust lijkt nog op haar gemak... houden we dit de komende dagen zo?

Laten we het hopen! Veel moois te zien & doen hier; wandelen, fotograferen, vliegen....

Meer hierover in ons volgende verhaal!

1. Robert:
    15 november 2018
    Dan kom ik met mijn model vliegtuig
  2. Maike:
    15 november 2018
    Het blijven allemaal stuk voor stuk echt ansichtkaart foto's!! Ik val van de ene naar de andere verbazing, zoooo mooi!!
  3. Monique Heeringa:
    16 november 2018
    Alle foto’s zijn even mooi! Ennuh, zag ik daar carrot cake? Wauw! Geniet samen; hier kun je wel een boek van maken. Veel liefs.
  4. Carla van oostrum:
    16 november 2018
    De foto’s lijken wel uit een reisgids,moooiii!
  5. An:
    17 november 2018
    Hele mooie foto’s! Wat n cool avontuur! Heel veel plezier nog met z’n viertjes! Brasa liefs van ons 😘
  6. Ingrid Mangelsdorf:
    20 november 2018
    Fantastisch dat je de tijd kan vinden om zulke mooie verslagen te maken, ik geniet er echt van