Fox glacier & Arthur’s Pass

18 november 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Tjeemig wat is zo’n gletsjer groot en ook mooi!

Dankzij het mooie weer kunnen we toch met de helicopter over de Fox gletsjer vliegen en er op landen. Enar’s idee om onze oorspronkelijke route om te draaien werkt nog steeds goed :-)

De lange rit van Wanaka naar Fox Glacier duurde en duurde maar! Maar wat een mooie weg door zoveel verschillende landschappen en ook nog via de Haast pass; daar moet je geen haast hebben! Genoeg te zien en zeer de moeite waard!!

Maar goed, we staan op een gletsjer en wat is dat gaaf! De piloot legde onderweg het e e a uit over hoe deze gletsjer zich nu aan het terug trekken is en in hoe een schikbarend tempo dat gaat.... global warming?!? Wat ook een bijzonder gegeven is is dat deze gletsjers (ook FranzJosef) uitmonden in het oerwoud. Een groter contrast zie je nergens. Het ene moment sta je in je korte broek in oerwoud en even later op een gletsjer. Vroeger kon je naar het ‘begin’ van deze gletsjer wandelen, maar dat gaat niet meer sinds een grote landverschuiving op ee plek van de berg de wandelroute er naartoe heeft weggevaagd. Deze gletsjer is continue in beweging, zo’n 7 meter per dag!!

Na Fox gaan we richting Hokitika, het voorportaal om de oversteek van de westkust naar de oostkust te maken; het laatste deel van onze reis in NZ.

Hokitika is een grappig klein stadje, bekend om haar greenstone (NZ jade) & het ligt aan het strand! De zon schijnt en we staan met de camper op 50mtr van het strand, dus laten we daar eens een kijkje nemen. Wat een gaaf strand; verlaten maar prachtig & bezaaid met ‘driftwood’. Een paradijs voor de strandjutter hier!

Aangezien het weer lijkt t veranderen aan de westkust gaan we een dag eerder via Arthur’s Pass National Park richting het oosten. De rit is heel mooi maar iets minder uitdaging dan initieel wordt voor gedaan. Geologisch heel mooi, groots en veeeeeel verschillende landschappen. Onderweg stoppen we voor een wandeling & enorme klim van een uur heen en terug naar Bridal veill falls & devilspunch bowl. Enar heeft Sophia in de rugdrager en dat gaat gelukkig goed; ze vindt het niet altijd top. Bij terugkomst lekker noodles gemaakt in de camper op de parkeerplek. Na deze prachtige rit overnachten we in the middle of nowhere bij een camping in Springfield. De boer van ernaast heeft óf haast óf een obsessief gedrag want hij is tot midden in de nacht bezig zijn strobalen op het land prachtig recht te leggen. We slapen verder prima gelukkig. We worden wakker, en ja hoor, alle strobalen keurig uitgelijnd op een rij :-).

We hebben inmiddels zo’n 4.000km met de camper gereden & so far so good.

We doen nog een wandeling in de Rakaia kloof en gaan daarna naar het Banks schiereiland, vlakbij Christchurch, naar Akaroa. Een leuk oud stadje met franse invloeden, dus hier tref je de trotse franse driekleur, een boulanger, een charcuterie en de gendarmerie. We hadden gehoopt hier lekker uiteten te kunnen maar dat lukte niet helemaal. De 2 restaurants die we probeerden accepteerden geen kinderen onder 10jaar. Hongerig en sjacherijnig zijn we terug naar de camping gegaan en hebben we het allerlekkerste softijs gegeten, van mr. Whippy ;-)

De volgende dag is het ondanks slechte weersvoorspellingen toch een top dag! De zon schijnt heerlijk!

Het Banks schiereiland is ontstaan na een flinke vulkaan uitbarsting heel veel jaren geleden en je kan op de kraterrand rijden. Je krijgt hier een prachtig uitzicht over het hele schiereiland, haar baaitjes en de Grote Oceaan. Mooooooi moooi mooi!

We sluiten ons verblijf hier af met heerlijke pizza’s uit de houtgestookte oven. Echt super, zeker na xo’n débacle als in Akaroa.

Zo, tot nu toe veel verhalen & fotos. Onze reis is echt top & Nieuw Zeeland ongelovelijk mooi!! Nu is het laatste deel van onze trip in NZ aangebroken. Nog 3 dg in Christchurch blijven en dan via San Francisco, waar we 4dg blijven, naar huis. We hopen dat de bosbranden in California snel verminderen en geen ‘roet’ in ons eten gooien vwb het vervolg van onze trip....

1. Francie Lamers:
    18 november 2018
    Ttjee, wat gaan die weken snel. Je oraat al over naar huis gaan en voor mijn gevoel zijn jullie net weg. Maar wat een prachtige reis en inspirerende foto’s. Lekker genieten en nog niet aan koud Nederland denken 👍🌸😄🌿
  2. Ellen:
    18 november 2018
    Wat n mooie foto’s! En wat gaat t snel idd. Geniet er nog van! X
  3. Carla van oostrum:
    19 november 2018
    Weer een mooi verhaal top👍En een avontuur met de heli mooi al die sneeuwen geniet nog van wat komt!!💋🙋🏻‍♀️
  4. Ingrid Mangelsdorf:
    20 november 2018
    Zo indrukwekkend Fox glacier & Arthur’s Pass en wat gaat de tijd snel, jullie maken ook zoveel mee. De kindertjes zullen de sneeuw wel geweldig gevonden hebben