Van het paradijs naar de hemel op aarde...! Aitutaki wat ben je mooi!!

19 oktober 2018 - Rarotonga, Cookeilanden

Van het paradijs naar de hemel op aarde...! Aitutaki wat ben je mooi!

Na twee dagen de surfwebsites met weersvoorspellingen in de gaten te hebben gehouden hebben we de dagvlucht naar Aitutaki geboekt voor donderdag 18-10.
Het waait nog steeds flink op Rarotonga met enorme golven (met veel energie en met kleine intervals volgen ze elkaar op, zo lees ik op surf-forecast.com), dus het strand hier is ondanks prima weer niet echt relaxt: we hopen op beter weer in atoll Aitutaki.
En donderdag is het dan eindelijk zo ver! Onze trip naar Aitutaki; 45 minuten vliegen vanaf Rarotonga. We zijn toch wel een beetje gespannen, want dit moet toch echt wel de mooiste lagoon ter wereld zijn. En die spanning lijken de kids ook te ervaren... als stuiterballen met extra duracell-batterijtjes gaan ze de hele dag vol energie tegen alles in. Dus, daaaaaag principes en ja hoor,... gewoon om 10uur s ochtends al kids aan de chips op Aitutaki. En waar beter dan daar?!? We zijn in t paradijs & everybody is happy!
Ongelovelijk wat is het hier in Aitutaki mooi!

Weinig woorden kunnen uitdrukken hoe we onder de indruk zijn van het kleurenspel, de prachtige natuur en de allerhartelijkste mensen!! 50 shades of blue, 50 shades of green!! Wat een weer en wat een uitzicht. De horizon is hier zoooo ver weg, je hebt vrij uitzicht tot in het oneindige lijkt het wel.... heeeel bijzonder!
Het water is zooooo mooi azuur blauw en er liggen prachtige ‘motu’s ‘. Dat zijn onbewoonde eilandjes binnen het rif.
Het is niet voor niets dat zowel de australische als engelse Survivor hier worden opgenomen; erg fotogeniek hier!! (Survivor = Expeditie Robinson).
We gaan aan boord van de ‘vaka’, kano voor zo’n 40 personen en krijgen ieder een eigen kokosnoot als welkomstdrankje. In deze setting kan ik het toch echt niet helpen om niet in mijn achterhoofd “op een onbewoond eiland” van kinderen voor kinderen te neuriën.... hier kunnen we altijd wel blijven!
De boot vaart langs 3 motu’s waarvan de laatste de bekendste is, ‘One Foot Island’. We hebben er zelfs een stempel in onze paspoort voor gekregen.
Op de eerste 2 motu’s is er tijd voor wat rondlopen en fotos maken (waaaaaar begin je, met zooooo veel moois om je heen, en 2 kids die ook het liefst nog zo het water in lopen) en ook met de meegebrachte drone te vliegen. De beelden volgen later!

Voordat we naar One Foot Island varen is het midden in de lagoon tijd voor een snorkelmomentje. Enar & Caspar gaan te water, te midden van de diverse vissen, waaronder een aantal megagrote trevalli’s (weet even de naam van deze vis niet meer).
En daarna door naar One Foot, we lopen bijna het hele eiland rond en verbazen ons over de kleuren, vergezichten en relaxte sfeer van dit onbewoonde eilandje. Fijn hier een uur te mogen rond wandelen, fotograferen, drone vliegen en genieten van het hier ‘zijn’.....
Woorden schieten echt tekort, dus zodra er weer goede wifi is upload ik wat fotos.

Deze trip naar Aitutaki was echt prachtig. Een beetje het gevoel van ‘Floortje naar het einde van de wereld’.... want laten we wel wezen: we zitten nu letterlijk aan de andere kant van de aardbol! En dat bevalt goed tot nu toe :-)
Eind van de dag vliegen we met prachtige herinneringen weer terug naar Rarotonga en zijn allemaal compleet op van dit tripje.
Ondanks dat dit natuurlijk idyllisch is zijn er ook mindere momentjes: Sophia kon aan boord niet slapen dus dat liet ze wel merken in haar temperament. Thuis gekomen iedereen snel zijn bedje in en relaxen voor de laatste 2 heerlijke dagen op Rarotonga.
(Aitutaki heeft een interessant geschiedenis, ook rond de 2e WO. Check voor meer op google)

Vanavond zaterdag 20-10 om 17:20 vliegen we door naar Auckland, zo’n 4.5 uur vliegen. Op zondagavond 21-10 komen we rond 21:00 aan in Nieuw Zeeland, Auckland. Rararara.... hoe kan dit??
Er is 22 uur tijdsverschil(!!!) tussen Cook Eilanden en Nieuw Zeeland. We vliegen vanavond over de ‘datumgrens’ heen! Alweer een mijlpaal, net zoals over de evenaar heen vliegen.
Ons volgende verhaal komt dus uit Nieuw Zeeland, met hopelijk ook nog wat fotos van de Cook Eilanden. Dankzij Island time zijn we nu echt wel relaxt, maar dat trage internet om een paar fotos te uploaden is toch wel jammer.... ;-)
Verder gelukkig heerlijk offline & dat bevalt prima!