Rome - Marmertijnse Gevangenis & Colosseum

2 augustus 2023 - Rome, Italië

IMG_7072IMG_7073IMG_7075IMG_7078IMG_7080IMG_7086
Waar begin je met íets te vertellen of laten zien over Rome? Overal waar je in deze stad kijkt kijk je rechtstreeks de geschiedenis in. Heel bijzonder en mooi. Rome wordt ook wel een ‘lasagne’ genoemd; tot zo’n 15 meter onder de huidige stad zijn nog zeker 3 steden te vinden in verschillende lagen.
Een kort stukje geschiedenis dat hoort bij de foto van de wolfin en de 2 kleine kindjes:

Romulus en Remus zijn in de Romeinse mythologie de tweelingzonen van Mars en Rhea Silvia (ook Ilia genoemd) en stichters van Rome. De stichting wordt in de legende gedateerd op 21 april 753 v.Chr. Het verhaal over de stichting van Rome werd voor het eerst opgetekend in de 1e eeuw voor Christus door Vergilius in zijn epos Aeneis. Romulus en Remus zouden de nakomelingen zijn van de Trojaan Aeneas. Aeneas ontsnapte met zijn vader Anchises en zijn zoon Ascanius uit het brandende Troje en belandde na veel omzwervingen aan de rivier de Tiber in Italië.

Het beeld van de wolfin staat vlakbij de Marmertijnse gevangenis, waar sommige pauzen hebben vastgezeten en andere gevangenen: zij werden door het ronde gat in de grond in een ronde gesloten ruimte geduwd en moesten daar hun tijd uitzitten. Erg indrukwekkend! Zo indrukwekkend dat Sophia bij vrijwel èlk gat in vloer of plafond vroeg waar dan ook in Rome; “… worden hier mensen door het gat geduwd…?”

Gelukkig niet… dus op naar de volgende stek; het Colosseum 🤩

IMG_7089

IMG_7095

IMG_7174IMG_7096IMG_7097IMG_7107IMG_7108IMG_7115IMG_7123IMG_7155IMG_7146IMG_7167IMG_717066415dcf-6e6e-419f-9c27-0933c52bdf6dIMG_7172

IMG_7176
Om een lang verhaal kort te maken; een indrukwekkende locatie en prachtig om te zien, zeker als je íets van de geschiedenis weet. Maar op dagen in het hoogseizoen, ook ‘s ochtends vroeg en in deze hitte & drukte is het wel pittig! We hebben genoten, maar waren ook weer blij als we de betrekkelijke rust en de schaduw in konden. Tijd voor lunch, een drankje en ijsjes!

Het Vaticaan Museum en Sixtijnse kapel staan de volgende dag op de agenda; gelukkig heel vroeg op pad, want we gaan ontbijten in de binnenplaats van het Vaticaan Museum om 07:30. We kijken er naar uit 🤩

1. Ingrid Mangelsdorf:
    2 augustus 2023
    Heel interessant allemaal, toevallig dit net ook op tv gezien
    Joanna Lumley bezoekt wereldsteden o.a. Rome
    Hopelijk is de ergste hitte nu verdreven
  2. Carla van oostrum:
    2 augustus 2023
    Leuk die geschiedenis en gelukkig is de warmte daar minder!Nog veel plezier op jullie verdere reis en avontuur!💋🙋🏻‍♀️
  3. Robert:
    Fantastisch
  4. Claudia:
    15 augustus 2023
    Ik ga de reis van Joanna ook eens online bekijken👍🏻🙏🏻