🇯🇵Verblijf op Shigi-san & een snelle stop-over in Nara

25 april 2025 - Nara, Japan

Na de prachtige steden Hiroshima en Himeji is het tijd voor een ‘rust’ moment in de Japanse natuur.

Dankzij de goede tip van Barbara (thanks🙏🏻) zijn we nu bij Mt. Shigi, of Shigi-san, de tijgertempel, Gyokuzo-in, een prachtig boeddhistisch tempelcomplex, met ook veel shinto-kenmerken.

Het boeddhisme in Japan gaat prima samen met het shintoïsme. Meeste japanners ‘hebben’ dan ook 2 religies, want deze 2 geloven worden qua levensgebeurtenissen anders ‘ingezet’ en zo zullen de elementen naar gelang de situatie worden ingezet (grofweg). Ruw gezegd; trouw je, dan zijn er veel shinto-rituelen, is er iemand overleden, dan worden met name boeddhistische rituele uitgevoerd. Maar om deze 2 religies op deze ene plek zo verweven met elkaar te zien is voor mij ook nieuw.

IMG_5065
We maken een avondwandeling door het complex waar alleen die personen rondwandelen die bij de tempel slapen. Wij dus ook 🤩👍🏻. Prachtig om deze bijzondere locatie zo s’ avonds laat verlicht te zien😍.IMG_6437

IMG_6431
Shigi-san by night - video

IMG_6465

Na een relaxte nacht slapen (voor mij dan, Caspar, Sophia en Enar moesten even wennen aan het slapen op tatami en futon) in de japanse futon-bedden is het tijd voor het heerlijke kaiseki-achtige ontbijt. Hier eet je stipt op tijd, en wat de pot schaft. Voor de kids een iets aangepast menu, maar alsnog is veel ‘nieuw’ en wordt bewonderd, of afgeslagen…. Mama eet het wel op, iets te veel, maar ja, japans eten laten staan …. 
‘Kuchisabishii’ zeggen we dan maar ….🤣

IMG_5613

IMG_6408IMG_6406IMG_6415IMG_6421
Alle toeristen zijn weg, tijd voor 4-op-een-rij met de schoenen🤣. 

IMG_6538

Het weer is flink beter dan gister dus we maken een rondje door het complex en gaan uiteindelijk naar het hoogste punt van Shigi-san.

IMG_6541IMG_6489

IMG_6494

Een flinke klim met mooie elementen langs de weg en op de top, een fushion van boeddhisme en shintoïsme 👍🏻.
Shigi-san, op weg naar de top van de berg

IMG_6506IMG_6512IMG_6516IMG_6520IMG_6521IMG_6523
Na de klim komen we weer rustig de berg af en komen uit bij de hoofdtempel, alwaar gebeden wordt, en genieten we van een prachtig uitzicht.
Shigi-san, uitzicht over de Nara-vlakteIMG_6537IMG_6532

IMG_6545

De tijgertempel, de origine van de naam is een lang verhaal🐯…

IMG_6551

IMG_6554

1000 Jizō-beeldjes, uiteindelijk een soort beschermheilige geworden voor kinderen.

IMG_6557

IMG_6559

Nog de postkaartjes van Himeji op de post doen. Handig zo’n brievenbus 👍🏻

En hop, weeeeer zo’n heerlijke japanse maaltijd. Happy! Ik dan he,… 😉. Maar serieus, de kids hebben ook goed het e e a geproefd 👍🏻

IMG_6562IMG_6564IMG_6565

IMG_6567
De volgende ochtend gaat de wekker om 5:00 (!!!), want we gaan naar het ‘goma’ ritueel, geleid door een boeddhistische monnik.

Bij deze een kleine engelse uitleg:

The Goma Ritual of consecrated fire is unique to Esoteric Buddhism and is the most recognizable ritual of the esoteric Shingon sect in Japan. The ceremony is performed with the purpose of destroying negative energies and detrimental thoughts and desires. In the ceremony, a priest burns wooden sticks in the scared fire. The fire symbolizes the wisdom of the Buddha and the wood sticks symbolize what is to be cleansed and released. The constant beating of the taiko drums and chanting together with the visuals of the ceremony can create a trance-like state and have a deep and profound effect on the participants.

Het was prachtig om (weer) mee te maken, en zeer indrukwekkend. Dit hele ritueel duurt bijna een uur en zit je op tatami, het vuur maakt het erg indrukwekkend. Ik ben trots op Enar en de kids dat ze dit hele ritueel gevolgd hebben 💪🏻🤩.

IMG_6593IMG_6590IMG_6573

IMG_6599

Dag dag, Fijn tempelcomplex en rustige, prachtige natuur! Op naar een nieuw avontuur in Kyoto, en op doortocht gaan we nog even langs Nara in de middag. 

Hello Nara!!

IMG_6601

Nara en Kyoto zijn de 2 plekken die in de 2e WO bewust niet zijn gebombardeerd door de Amerikanen, vanwege haar zeer rijke geschiedenis en Japan’s prachtige tempels.

We doen een snel rondje langs het grootste houten bouwwerk in de wereld, de Tōdaiji, en lopen even langs de hertjes.

Korte uitleg over de Tōdaiji:

Tōdai-ji (東大寺, Tōdai-ji, te vertalen als “Oostelijke Grote Tempel”) is een boeddhistisch tempelcomplex in de Japanse stad Nara, waarvan de bouw te situeren valt in de 8e eeuw na Christus. Het complex bevat het grootste houten gebouw ter wereld; de hal van de Grote Boeddha (大仏殿 Daibutsuden). Dit gebouw bevat op zijn beurt het grootste bronzen Boeddhabeeld van Japan en het grootste ter wereld van de Boeddha Vairocana. Het tempelcomplex is tevens het Japanse hoofdkwartier van de Kegonschool voor Boeddhisme. De tempel behoort samen met zeven andere gebouwen tot de historische monumenten van oud-Nara, die op de werelderfgoedlijstvan UNESCO staan.

IMG_6605

Nara, eerbied tonend en buigend hert

IMG_6606IMG_6615IMG_6616IMG_6621IMG_6626IMG_6627

IMG_6623
Wat meteen opvalt zijn de enorme massa’s toeristen, echt enorm veel mensen. Zo heb ik Japan nog nooit eerder gezien, en begrijp nu wel een beetje de berichtgeving over negatieve ervaringen met zoveel toeristen. Gelukkig is Japan heel groot en ontzettend mooi ook qua natuur, dus genoeg moois te zien elders.

En tja, als je net als ons 2.5dag op een berg in de natuur hebt gezeten is het ook wel ff n overgang 🙃🤣…

IMG_6610

En hoe lekker japans eten ook is, een heerlijke pizza op z’n tijd is perfecto 🤩❤️☀️👍🏻.

IMG_6633

Moe maar voldaan (en nog niet helemaal gewend om op een futon te slapen) treinen we een uurtje verder. Op naar Kyoto voor nieuwe avonturen, ontdekkingen en hernieuwde vriendschappen ❤️🤩👍🏻

IMG_6640IMG_6645

IMG_6643
 

Tot de volgende blog over Kyoto, mijn ‘tweede’ familie en een dagje Universal Studios 🤩

Foto’s

4 Reacties

  1. Robert:
    30 april 2025
    Top Caspar. Buigend hert
  2. Caspar:
    30 april 2025
    Bedankt opa, en toen we koekjes(herten) hadden gekocht en papa had ze allemaal toen kwamen al die herten op hem af.
  3. Ingrid Mangelsdorf:
    1 mei 2025
    Weer een prachtig verslag zo steken de thuisblijvers ook heel wat op
    Deze vakantie brengt weer een onuitwisbare herinnering
  4. 2 mei 2025
    Weer een mooi verhaal en ik heb de kaart ontvangen!👍En weer mooie foto’s dat wordt weer een mooi boek!🙋🏻‍♀️🇯🇵