🇯🇵Verblijf op Shigi-san & een snelle stop-over in Nara
Na de prachtige steden Hiroshima en Himeji is het tijd voor een ‘rust’ moment in de Japanse natuur.
Dankzij de goede tip van Barbara (thanks🙏🏻) zijn we nu bij Mt. Shigi, of Shigi-san, de tijgertempel, Gyokuzo-in, een prachtig boeddhistisch tempelcomplex, met ook veel shinto-kenmerken.
Het boeddhisme in Japan gaat prima samen met het shintoïsme. Meeste japanners ‘hebben’ dan ook 2 religies, want deze 2 geloven worden qua levensgebeurtenissen anders ‘ingezet’ en zo zullen de elementen naar gelang de situatie worden ingezet (grofweg). Ruw gezegd; trouw je, dan zijn er veel shinto-rituelen, is er iemand overleden, dan worden met name boeddhistische rituele uitgevoerd. Maar om deze 2 religies op deze ene plek zo verweven met elkaar te zien is voor mij ook nieuw.

We maken een avondwandeling door het complex waar alleen die personen rondwandelen die bij de tempel slapen. Wij dus ook 🤩👍🏻. Prachtig om deze bijzondere locatie zo s’ avonds laat verlicht te zien😍.
Na een relaxte nacht slapen (voor mij dan, Caspar, Sophia en Enar moesten even wennen aan het slapen op tatami en futon) in de japanse futon-bedden is het tijd voor het heerlijke kaiseki-achtige ontbijt. Hier eet je stipt op tijd, en wat de pot schaft. Voor de kids een iets aangepast menu, maar alsnog is veel ‘nieuw’ en wordt bewonderd, of afgeslagen…. Mama eet het wel op, iets te veel, maar ja, japans eten laten staan ….
‘Kuchisabishii’ zeggen we dan maar ….🤣




Alle toeristen zijn weg, tijd voor 4-op-een-rij met de schoenen🤣.
Het weer is flink beter dan gister dus we maken een rondje door het complex en gaan uiteindelijk naar het hoogste punt van Shigi-san.
Een flinke klim met mooie elementen langs de weg en op de top, een fushion van boeddhisme en shintoïsme 👍🏻.
Shigi-san, op weg naar de top van de berg






Na de klim komen we weer rustig de berg af en komen uit bij de hoofdtempel, alwaar gebeden wordt, en genieten we van een prachtig uitzicht.
Shigi-san, uitzicht over de Nara-vlakte

De tijgertempel, de origine van de naam is een lang verhaal🐯…
1000 Jizō-beeldjes, uiteindelijk een soort beschermheilige geworden voor kinderen.
Nog de postkaartjes van Himeji op de post doen. Handig zo’n brievenbus 👍🏻
En hop, weeeeer zo’n heerlijke japanse maaltijd. Happy! Ik dan he,… 😉. Maar serieus, de kids hebben ook goed het e e a geproefd 👍🏻

De volgende ochtend gaat de wekker om 5:00 (!!!), want we gaan naar het ‘goma’ ritueel, geleid door een boeddhistische monnik.
Bij deze een kleine engelse uitleg:
The Goma Ritual of consecrated fire is unique to Esoteric Buddhism and is the most recognizable ritual of the esoteric Shingon sect in Japan. The ceremony is performed with the purpose of destroying negative energies and detrimental thoughts and desires. In the ceremony, a priest burns wooden sticks in the scared fire. The fire symbolizes the wisdom of the Buddha and the wood sticks symbolize what is to be cleansed and released. The constant beating of the taiko drums and chanting together with the visuals of the ceremony can create a trance-like state and have a deep and profound effect on the participants.
Het was prachtig om (weer) mee te maken, en zeer indrukwekkend. Dit hele ritueel duurt bijna een uur en zit je op tatami, het vuur maakt het erg indrukwekkend. Ik ben trots op Enar en de kids dat ze dit hele ritueel gevolgd hebben 💪🏻🤩.
Dag dag, Fijn tempelcomplex en rustige, prachtige natuur! Op naar een nieuw avontuur in Kyoto, en op doortocht gaan we nog even langs Nara in de middag.
Hello Nara!!
Nara en Kyoto zijn de 2 plekken die in de 2e WO bewust niet zijn gebombardeerd door de Amerikanen, vanwege haar zeer rijke geschiedenis en Japan’s prachtige tempels.
We doen een snel rondje langs het grootste houten bouwwerk in de wereld, de Tōdaiji, en lopen even langs de hertjes.
Korte uitleg over de Tōdaiji:
Tōdai-ji (東大寺, Tōdai-ji, te vertalen als “Oostelijke Grote Tempel”) is een boeddhistisch tempelcomplex in de Japanse stad Nara, waarvan de bouw te situeren valt in de 8e eeuw na Christus. Het complex bevat het grootste houten gebouw ter wereld; de hal van de Grote Boeddha (大仏殿 Daibutsuden). Dit gebouw bevat op zijn beurt het grootste bronzen Boeddhabeeld van Japan en het grootste ter wereld van de Boeddha Vairocana. Het tempelcomplex is tevens het Japanse hoofdkwartier van de Kegonschool voor Boeddhisme. De tempel behoort samen met zeven andere gebouwen tot de historische monumenten van oud-Nara, die op de werelderfgoedlijstvan UNESCO staan.
Nara, eerbied tonend en buigend hert

Wat meteen opvalt zijn de enorme massa’s toeristen, echt enorm veel mensen. Zo heb ik Japan nog nooit eerder gezien, en begrijp nu wel een beetje de berichtgeving over negatieve ervaringen met zoveel toeristen. Gelukkig is Japan heel groot en ontzettend mooi ook qua natuur, dus genoeg moois te zien elders.
En tja, als je net als ons 2.5dag op een berg in de natuur hebt gezeten is het ook wel ff n overgang 🙃🤣…
En hoe lekker japans eten ook is, een heerlijke pizza op z’n tijd is perfecto 🤩❤️☀️👍🏻.
Moe maar voldaan (en nog niet helemaal gewend om op een futon te slapen) treinen we een uurtje verder. Op naar Kyoto voor nieuwe avonturen, ontdekkingen en hernieuwde vriendschappen ❤️🤩👍🏻
Tot de volgende blog over Kyoto, mijn ‘tweede’ familie en een dagje Universal Studios 🤩


































Deze vakantie brengt weer een onuitwisbare herinnering